Den frågan ställdes till stockholmare och publicerades i Stockholms lokaltidningar. Många säger att de inte kan tänka sig att ställa bilen och särskilt under brinnande pandemi tror jag dem och håller själv med. Jag kör inte i onödan, men om alternativet är lokaltrafik vinner bilen varje gång nu. Aldrig att jag skulle sätta mig på en trång buss som kanske inte rengjorts ordentligt på flera månader, inte ens om det vore gratis.
Handen på hjärtat är vi väl aldrig så himla förändringsbenägna. När bensinpriset slår rekord svarar alla tillfrågade att de inte skulle klara en endaste höjning till, men när den kommer fortsätter de såklart att köra bil.
Några skäl som anges som de vanligaste svaren på frågan i denna enkät är ändå för dumma:
Tätare turer i kollektivtrafiken
Tätare turer i kollektivtrafiken
Ärligt talat, dagtid tror jag inte att man behöver vänta mer än femton minuter någonstans. Snittväntetiden om man aldrig kollar när bussar och tåg går utan bara ställer sig vid hållplatsen är knappast mer än fem minuter, i rusningstid ännu mindre. Klarar man inte det har man andra problem än ont om tid.
Avgångstiden passar inte arbetstiderna
Kan stämma för den som jobbar natt, men att inte vilja ställa sig vid en bussterminal i Stockholm mitt i natten har nog andra orsaker. Jobbar man dagtid skulle jag säga att det är rent skitsnack. Men inte så dumt som:
Bättre cykelbanor
Den som skyller sitt bilåkande på att Stockholms cykelbanor är för dåliga har garanterat inte cyklat de senaste fem åren. På många ställen är cykelbanorna lika breda som bilvägarna, dessutom i bättre skick och oftast helt tomma. Jag har full respekt för den som inte vill cykla, men att skylla på att de nyasfalterade cykelbanorna, som dessutom sopsaltas hela vintrarna, bara är tre meter breda är bara dumt.
Men som vanligt passar folk på att kräva ännu fler cykelbanor, bussar, tåg och tunnelbanor. Dessutom gratis, och gratis kollektivtrafik är en omöjlighet. Möjligen kan den bli avgiftsfri, och det kan man propagera för, men att föreslå att fordon, drivmedel och personal ska vara gratis visar att man förstår väldigt, väldigt lite om ekonomisk verklighet.
Post a Comment