Björn Kjellman fick nyligen rollen som Ica-Stig i Icas reklamserie. Jag är kanske den enda svensk som inte sett en sekund av den sedan Hans Mosesson gjorde rollen i början av 2000-talet, så det påverkar knappast mitt liv, men jobbet resulterade i all fall i att Kjellman inte fick kommentera Melodifestivalen för Sveriges Radio. Den tävlingen har jag inte sett på ännu längre tid och tänker att det måste vara en rätt begränsad skala som följer den via radio, men det upprör tydligen många.
Sveriges Radio tycker att de är alldeles för reklamfria och oberoende för att ha med en person kopplad till ett kommersiellt företag. Jag hade köpt det om statsmedia vore konsekventa, men exempelvis har Lotta Lundgren i fyra år gjort reklam för Icas konkurrent Coop och samtidigt haft klippkort på SVT-serier ihop med Erik Haag. Ni vet SVT, som ständigt gör ”reklamfria” program som ”presenteras av” allt från bilmärken till ockerbanker.
Själv tycker jag att det är värre att ”oberoende” public service anlitar politiska aktivister. Enda gången jag har hört att det skulle vara ett problem var när Ring P1 tillfälligt plockade bort Alexandra Pascalidou och Täppas Fogelberg i förra valrörelsen. Fast inte ens då hänvisade man till att de regelbudet gör politiska utspel utan skyllde på att de frilansar (tydligen kan man inte vara oberoende om man är frilans).
Tillbaka till Kjellman. Alla som följt min blogg vet att jag inte har något gott att säga om Ica, men det här blev för fånigt. Sveriges Radio tänker alltså att om Björn Kjellman snackar schlager i P4 kommer det uppfattas som reklam för Ica. Jag får säga som chefen på Bahamas Air - det låter lite långsökt.
”Förstår jag dig rätt att i och med att ni sänder ut ett program som säger 'Goddag, nu kommer Hassan' så kommer alla människor åka till Nassau?”
Post a Comment