Trots att jag bor på löpavstånd från Stockholm undviker jag staden så ofta det går eftersom jag ogillar huvudstaden. Jag ogillar köerna, trängseln, oljudet och nästan allt annat.
Men ibland måste man och vid mitt senaste besök i staden noterade jag att trafiken (som kanske är det jag ogillar allra mest) är nedlusad av mopeder, motorcyklar, cyklar och mopedbilar som levererar mat. Det är Uber Eats, Wolt, Bolt, Foodora, Aptit, Godsmak och säkert ännu fler som jag inte lärt mig namnet på. En del av företagen samarbetar med restaurangerna, andra vänder sig direkt till matkunderna.
För mig som inte är i storstaden så ofta är utvecklingen dramatisk. Ta Bolt t ex. För bara några veckor sedan var en pensionerad löpare min enda association till ordet. Nu ser jag deras bilar och andra fordon överallt. Kör de inte mat kör de folk eller något annat.
När jag fortfarande någon gång åt restaurangmat hemma var det oftast pizza från någon lokal pizzeria. Den hämtade jag själv. Hämtpizza var ett begrepp som antagligen försvunnit eftersom konceptet att inte bara låta andra laga ens mat utan också att få den levererad verkar ha slagit ut alternativen.
Och det är inte gratis. Avgifterna hos de företag jag räknat upp verkar ligga på 29 kr och uppåt. Vi kan för enkelhets skull säga att snittet ligger på 40 kr, så tror jag inte att jag räknat för högt. Jag förstår att det är attraktivt för ett företag som vill bjuda personalen på mat när de jobbar över. Ska en anställd hämta ryker direkt minst en halvtimme, och nästa gång vill de vara två för att orka bära och så drar det iväg.
Men för dig som sitter hemma och inte orkar laga din egen mat, är det för mycket begärt att du åtminstone ska orka hämta den? Tydligen. Trots att bara leveransavgiften lätt skulle räcka till middag för åtminstone två personer om ni skulle resa er upp ur soffan.
Jag antar att fenomenet exploderat tack vare corona, men jag tror inte att det försvinner den dag majoriteten inser att vi är tvungna att dras med detta virus i samhället och ändå måste fortsätta leva. Folk är bekväma, ibland skrämmande bekväma, så de som fått smak på denna sedvänja kommer hitta skäl att fortsätta.
Jag har satsat pengar i slöhetstrenden genom att investera i sjukvård och diabetesforskning, men kanske borde man sätta en slant här med. Foodora finns på den tyska börsen i bolaget Delivery Hero, Uber Eats på den amerikanska genom Uber Technologies. Finns det fler intressanta börsnoterade bolag i latmansbranschen? Kanske en slöhögs-ETF jag missat?
Post a Comment